Boom rekrutacyjny w logistyce: czego się spodziewać?

Boom rekrutacyjny w logistyce: czego się spodziewać?

Grudzień to tradycyjnie czas zakupowego szaleństwa, ale w logistyce zapotrzebowanie na pracowników nie kończy się z pierwszą gwiazdką. Specjaliści przewidują, że w magazynach, transporcie i logistyce wzrost zatrudnienia o około 30% utrzyma się aż do połowy lutego. Najbardziej poszukiwani są magazynierzy, pakowacze, kontrolerzy jakości i kurierzy. Ci ostatni w szczycie sezonu mogą zarobić nawet 50 zł brutto za godzinę.

Sezonowe zatrudnienie w TSL: nie tylko przed świętami

Najwięcej ofert pracy sezonowej pojawiło się w listopadzie, w związku z Black Friday i przygotowaniami do świątecznego szału zakupów. Jednak w grudniu i styczniu liczba wakatów nie spada. Operatorzy logistyczni obsługujący e-commerce już szykują się na przyjmowanie zwrotów i poświąteczne wyprzedaże. Firmy z branży TSL, które wcześniej miały stałe zasoby sezonowe, teraz borykają się z brakami kadrowymi, a chętnych do pracy nie przybywa.

Wynagrodzenia rosną, ale rąk do pracy wciąż brakuje

Obecnie najbardziej brakuje magazynierów, zarówno do prostych prac, jak i tych z uprawnieniami do obsługi wózków widłowych, a także kurierów i kierowców. Wzrost płacy minimalnej i deficyt pracowników sezonowych podbijają stawki. W dużych miastach i regionach z rozwiniętą infrastrukturą logistyczną pakowacze mogą liczyć na 28-35 zł brutto za godzinę, magazynierzy z uprawnieniami na 32-40 zł, a kurierzy nawet na 50 zł. Co ciekawe, w czwartym kwartale i na początku nowego roku także pracownicy etatowi mogą spodziewać się podwyżek.

Elastyczność form zatrudnienia kluczem do sukcesu

Pracę tymczasową w okresie świątecznym podejmują głównie uczniowie, studenci, emeryci i renciści. Są też osoby, które nie mogą pracować na pełen etat, jak młode matki, czy ci, którzy chcą dorobić do pensji. Pracodawcy w branży TSL oferują różne formy zatrudnienia i cenią elastyczność godzin pracy. Najczęściej proponują umowy o pracę, umowy o pracę tymczasową lub umowy zlecenia. Kierowcy i kurierzy często pracują na kontraktach B2B. W obliczu wysokiej rotacji i czasowego charakteru zatrudnienia, niektóre firmy decydują się na współpracę z agencjami zatrudnienia, które szybko pozyskują pracowników, lub korzystają z usług payrollu technicznego, by odciążyć działy HR w tym intensywnym okresie.

Zaciekawił cię ten temat? Zobacz całość w serwisie Log24.pl – serwisie informacyjnym z branży logistycznej, transportowej i magazynowej.