Nowe, czyste paliwa silnikowe prosto z Polski

Nowe, czyste paliwa silnikowe prosto z Polski

Kiedy zanieczyszczenie powietrza w miastach jest coraz bardziej widoczne, a poziom smogu rośnie, warto rozważyć używanie czystych paliw alkilatowych, szczególnie w małym pojemnościowych silnikach maszyn i urządzeń. Jedną z najważniejszych zalet tych benzyn jest brak rakotwórczego etanolu, benzenu i toluenu. Dodatkowo, stosowanie benzyn alkilatowych zmniejsza emisję szkodliwego dla zdrowia tlenku azotu oraz związków siarki.

Paliwa alkilatowe charakteryzują się również niższą emisją szkodliwych spalin w porównaniu z tradycyjnymi benzynami, a także zawierają 90% mniej szkodliwych związków chemicznych niż popularna benzyna bezołowiowa 95 dostępna na stacjach benzynowych – twierdzi Wojciech Okine, członek zarządu spółki Warter Fuels, która produkuje te paliwa. Według Okine, korzyści z używania paliw alkilatowych jest znacznie więcej, dlatego coraz częściej producenci silników zastosowanych w sprzęcie ogrodniczym, budowlanym i leśnym oraz w małych pojazdach, takich jak skutery czy quady, a także producenci silników zaburtowych do łodzi zalecają używanie tylko benzyny alkilatowej. To kwestia dbania o środowisko i ochrony sprzętu – dodaje Okine.

Trochę historii benzyny

Powstanie paliw alkilatowych sięga II wojny światowej, kiedy to konieczne było stworzenie jak najbardziej efektywnego paliwa dla amerykańskich samolotów myśliwskich, które przy istniejących wtedy technologiach pozwalałoby na maksymalne zwiększenie mocy silnika i jednoczesne zachowanie jego trwałości. Udało się to osiągnąć dzięki opracowaniu paliw alkilatowych, które w odróżnieniu od tradycyjnych benzyn silnikowych, składają się z ok. 10 składników zamiast kilkuset.

Po wojnie, ze względu na wyższe koszty produkcji, paliwo alkilatowe zostało zapomniane i było wykorzystywane tylko na torach wyścigowych. Jednak powróciło do łask, kiedy okazało się, że potrzebujemy ograniczenia emisji szkodliwych substancji, nie tylko tlenku azotu, związków siarki czy dwutlenku węgla, ale także rakotwórczych węglowodorów aromatycznych.

Tradycyjna benzyna samochodowa, która jest dostępna na większości stacji paliw, zawiera węglowodory nasycone (parafinowe, izoparafinowe), nienasycone (olefiny) oraz węglowodory aromatyczne (maksymalnie 35% objętości benzyny zgodnie z wymaganiami normowymi) i związki tlenowe. Węglowodory aromatyczne są komponentami o wysokiej liczbie oktanów, jednak ograniczenie ich ilości w benzynie ma pozytywny wpływ na eksploatację silnika, czystość komór spalania oraz poziom emisji szkodliwych substancji do atmosfery.

Innowacyjne polskie paliwo

Tymczasem benzyny alkilatowe Warter PRO praktycznie nie zawierają węglowodorów aromatycznych (maksymalnie 1% objętości) i olefin (maksymalnie 1% objętości), co pozytywnie wpływa na eksploatację silnika i jakość spalin. Paliwo alkilatowe składa się głównie z węglowodorów nasyconych, są to chemicznie stabilne związki o wysokiej wartości opałowej, nie powodują one tworzenia się osadów w komorze spalania silnika. Rozgałęzione izoparafiny posiadają wysokie liczby oktanowe, a produktami końcowymi spalania parafin i izoparafin są jedynie dwutlenek węgla i woda – zaznacza Janusz Pilarczyk z zarządu Warter Fuels SA.

Warter Fuels to polska firma, producent dwóch rodzajów benzyny alkilatowej Warter PRO, przeznaczonej do silników zarówno dwu-, jak i czterosuwowych, takich jak te wykorzystywane w skuterach czy quadach, jak również te montowane w maszynach ogrodniczych, używanych w leśnictwie czy budownictwie. Ze względu na skład chemiczny, paliwo alkilatowe może być również wykorzystywane w zamkniętych pomieszczeniach, takich jak agregaty prądotwórcze, jednak należy wówczas zadbać o odpowiednie wentylowanie pomieszczenia.

Pełen tekst dostępny jest bezpłatnie na stronie Log24.pl.

Autor: Opublikowano: 12 stycznia, 2023Kategoria: Bezpieczeństwo, Logistyka